7. aprill 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Häirekeskus võitis Euroopa 112 auhinna

Foto: Petros Kremonas (EENA)
Euroopa Hädaabinumbri Assotsiatsioon valis Eesti Häirekeskuse üle-euroopalisel konkursil Euroopa 112 auhinna võitjaks. Häirekeskus võitis Euroopa 112 auhinna ühele hädaabinumbrile 112 ülemineku projekti läbiviimise eest Eestis, suure pühendumuse eest elude päästmisel ja suurema turvalisuse loomisel ühiskonnas.

Euroopa 112 auhind anti Häirekeskusele üle 6. märtsil Prahas toimunud  112 auhindade esinduslikul  tseremoonial.  EENA tegevjuht Gary Machado tunnustas Häirekeskust selle saavutuse eest: „Eesti Häirekeskuse valisid Euroopa 112 auhinna võitjaks EENA liikmed ja soovin Häirekeskusele õnne auhinna saamise puhul. Tunnustan Eesti Häirekeskust suurepärase töö eest ühele hädaabinumbrile üleminekul ning edumeelse ja töökindla 112 süsteemi loomisel, mis võimaldab abivajajat aidata kiiremini ja kvaliteetsemalt. See on oluline samm Eestis elavate ja riiki külastavate inimeste jaoks.“

Häirekeskuse peadirektor Janek Laev tänas kogu Häirekeskuse meeskonda, kes on viimased neli aastat kandnud mahukate ümberkorralduste ja arenduste suurt koormust ning koostööpartnereid SMIT-ist, Päästeametist, Politsei- ja Piirivalveametist, Terviseametist, Siseministeeriumist. „Eesti tänane õnnestunud ja hästitoimiv hädaabisüsteem on meie ühiste pingutuste tulemus,“ ütles Janek Laev. „Niisuguse hädaabiteenuse mudeli loomine on ametkondadele keerukas ja ajamahukas, kus tuuakse kõik abi osutavad operatiivteenistused ühte infosüsteemi, arendatakse välja ühised kõrgtehnoloogilised töövahendid ja terviklik süsteemne töökorraldus. Tulemuseks on aga abivajaja jaoks efektiivne teenus, kus inimene saab ühelt numbrilt kiiremini ja kvaliteetsemalt abi üle Eesti. Kuid siin on ees üha uued ja paremast turvalisusest lähtuvad arendusvajadused politsei, kiirabi ja pääste kiirema abi korraldamiseks,“ märkis Janek Laev.

Auhinna saajate väljaselgitamine toimus Euroopa 112 auhindade konkursil kahes etapis. Esmalt hindas sõltumatu ekspertkomisjon erinevate kategooriate auhindadele kandideerinud projekte ja ettepanekuid, mis saabusid kõikjalt Euroopast. Hädaabiteenistuse ekspertidest koosnev komisjon valis igas kategoorias kaks või kolm nominenti ja EENA liikmete hulgas toimunud  küsitlus selgitas välja võitjad igas kategoorias. Eesti ühele hädaabinumbrile 112 ülemineku projekt valiti võitjaks silmapaistva muudatuse juhtimise kategoorias. Teistes kategooriatesauhinnatiprojekte, organisatsioone ja üksikisikuid Tšehhi Vabariigist, Ühendkuningriigist, Belgiast, Gruusiast, Hispaaniast ja Portugalist. Lisaks andis EENA sel aastal välja ka eriauhinna „kogukondlikule turule“ Airbnb panuse eest info levitamisel hädaabinumbrist 112 ja Maltal tegutsevale mittetulundusühingule, kes on aidanud otsingu- ja päästetöödega päästa inimeste elu Vahemerel.

Ühele hädaabinumbrile 112 üleminek toimus Eestis 11. veebruaril, Euroopa 112 päeval 2015. Alates sellest ajast saab ühelt numbrilt 112 kutsuda nii kiirabi ja päästjaid kui ka politseid. Üleminek ühele hädaabinumbrile on Eesti siseturvalisuse valdkonnas viimase aja üks suuremaid arenguhüppeid,  milleks viidi alates 2010. aastast nelja aasta jooksul läbi rohkem kui 80 erinevat arendust ja projekti. 2012. aasta jaanuarist loodi ühe hädaabinumbri 112 teenindamiseks iseseisev üleriigiline päästeasutus Häirekeskus Siseministeeriumi valitsemisalas, mille ülesandeks anti ka politsei hädaabinumbri 110 teenindamine. Hädaabikõnede vastuvõtmine ja abi väljasaatmine koondati varasema kaheksa koha asemel vaid nelja - ehitati uued hooned ja loodi nüüdisaegsed kõrgtehnoloogilised töökeskkonnad Häirekeskuse neljas piirkondlikus keskuses. Kokkuvõttes: abivajajal on ühel numbril abi kutsuda lihtsam, kõnele vastatakse kiiremini, abivajaja asukoha väljaselgitamine on täpsem, väljasõidukorralduse andmine ja infovahetus operatiivteenistustega kiirem, abi jõuab rutem kohale, appisõitvaid ressursse kasutatakse otstarbekamalt. Kõik see tähendab rohkem päästetud inimelusid ja vähem kahju varale ning elanikkonna suuremat turvalisust.

Euroopa Hädaabinumbri Assotsiatsioon (European Emergency Number Association, EENA) on Brüsselis töötav mittetulundusühing, mille eesmärk on edendada Euroopa ühtse hädaabinumbri 112 teenuse kvaliteeti elanikkonna vajadustest lähtuvalt kõigis liikmesriikides. EENA on koostööorganisatsioon hädaabiteenistuste, ametiasutuste, otsuse tegijate, teadlaste, ühenduste ja tehnoloogiaettevõtete vahel, mis aitab kaasa ka suurõnnetuste või nende ohu korral käivituva tõhusa süsteemi loomisele elanikkonna teavitamiseks. EENA liikmete hulgas on rohkem kui 1200 hädaabiteenistuste esindajat 80-st erinevast riigist üle maailma, 75 tehnoloogiaettevõtet, 15 rahvusvahelist ühendust/organisatsiooni, rohkem kui 200 Euroopa Parlamendi saadikut ja üle 90 teadlase. EENA loodi 1999. aastal.

Häirekeskus on iseseisev päästeasutus SiM haldusalas, kus võetakse vastu kõik hädaabikõned Eestis kehtival ühel hädaabinumbril 112 ning saadetakse välja kiirabi, päästjad ja politsei. Häirekeskuse töösaalides töötavad koos Häirekeskuse päästekorraldajad, kes selgitavad kõne põhjal abivajaduse, õnnetuse asukoha ja saadavad välja kiirabi ja päästjad ning politseikorrapidajad, kes saadavad sündmuskohale politseipatrullid. Eestis on üks üleriigiline Häirekeskus nelja piirkondliku keskusega: Häirekeskuse Põhja keskus Tallinnas, Lõuna keskus Tartus, Ida keskus Jõhvis ning Lääne keskus Pärnus. 

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755