15. juuni 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mobiilimaksete tulevik ei ole vaid NFC

Foto: WoraPay Eesti
Küsimus pole enam selles, kas mobiilsed maksed jõuavad massidesse, vaid millal, leiab Baltikumis mobiilimaksete platvormi arendav ettevõte WoraPay. Mobiilimaksete kasutamisaktiivsuse puhul mängib olulist rolli teadlikkus, mida mobiilsed maksed endast täpselt kujutavad, selgitas WoraPay Eesti esindaja Rando Pärna.

Uuringus “Digital Payments Report 2016” on välja toodud, et põhjus, miks mobiilsete rahakottide kasutamine pole massidesse jõudnud, on suuresti tingitud sellest, et paljudel juhtudel ei aktsepteeri müügikohad veel mobiilseid makseid. Teisalt hindab ligi 23% uuringus osalenud eurooplastest, et põhiliseks mobiilsete maksete murekohaks on segadus – mobiilsete rahakottide ning maksevõimaluste valik on lihtsalt liiga lai, seega on raske enda jaoks sobivaimat leida.

 “Üheltpoolt on ettevõtjatel vaja integreerida mobiilimaksete vastuvõtmise võimekus kassasüsteemidega, teisalt on oluline tulla vastu tarbijate nõudmistele ning pakkuda nutikaid ja mugavaid lahendusi, et mobiilimakse sooritamine oleks lihtne ja tarbija oleks motiveeritud mobiilimakset aktiivselt kasutama,” täpsustas takistusi Pärna.

“Sularaha ja kaardimakse kõrval n-ö kolmanda makseviisina ei ole mobiilimakse iseenesest enam eriti suur motivaator, et kasutajates huvi tekitada –  tarbijate aktiveerimiseks on tarvis mugavusteenuseid, mida teised makselahendused ei võimalda - nt lauast maksmine, ettetellimine või mobiilipoest ostmine. Samuti on oluline, et ükskõik, millist mobiilset rahakotti inimene tahab kasutada, tekiks kaupmeeste juures ühtne standard – üks nägu kõikidele mobiilimaksetele,” tõi WoraPay esindaja esile ja nentis, et seejuures pole oluline, kes on tegelik teenusepakkuja.

“Kui veel aasta aega tagasi teostati WoraPay platvormil üle 3000 tehingu kuus, siis tänaseks on tehingute arv jõudnud 20 000-ni,” sõnas Pärna ja lisas, et aastaga on mobiilimakse platvormiga liitunud üle 50 Baltikumi ettevõtte ning huvi mobiilimaksete aktsepteerimise vastu järjest kasvab.

Mis on mobiilne rahakott?

Mobiilne rahakott on kasutaja mobiiltelefoni alla laetud rakendus, millega saab sooritada makseid kaupmeeste juures. Mobiilne rahakott võib olla ühendatud panga- või krediitkaardiga või hoopis selline, mille kasutamisel lisatakse kulutatud summad mobiiliarvele. Mobiilne rahakott toimib sarnaselt pangakaardi maksetele, kuid kogu ülekandesüsteem on koondatud mobiiltelefoni.

Mis on NFC ja mille poolest see teistest makselahendustest erineb? 

NFC (Near Field Communication) ehk lähiväljaside on tehnoloogiline lahendus, mis võimaldab sooritada makseid, asetades telefoni makseterminali või NFC võimekusega kleebise lähedale. Seadmed suhtlevad omavahel üle raadiosageduste ning selliselt asendatakse vajadus näiteks kaarti makseterminali sisestada. NFC on populaarsust koguv tehnoloogia, ent täna veel küllaltki piiratud kasutusvõimalustega. Näiteks Apple ei võimalda kolmandate osapoolte makseteenuste pakkujatel oma NFC lahendust Apple telefonides mugavalt kasutada. Mobiilimakse seisukohalt on NFC kõigest üks tehnoloogia näiteks QR-koodide, bluetooth-i või isegi SMS-i kõrval, mis aitab seadmetel omavahel suhelda ja infot või makseid vahendada.

Kuidas mobiilimakse toimib?

Mobiilimakse tegemiseks peab tarbijal olema mobiilne rahakott, mis on vastavalt teenusepakkujale ühendatud pangakaardi või -kontoga, telefonioperaatori teenusega vms.

Selleks, et ettevõte saaks mobiilimakseid aktsepteerida, peab ta olema mobiilimaksete platvormiga liidestatud – nii saab lihtsalt, kiiresti ja turvaliselt erinevaid mobiilimakseid vastu võtta.

Mobiilimaksega kaupade või teenuste eest tasumiseks peab maksja ostukohas skaneerima enda mobiilse rahakoti kaudu QR-koodi või viibutama NFC-ga telefoni makseterminali juures.

Mobiilimakse on veidi sarnane pangaülekandega ühel isikult teisele, ainult et tehnoloogiliste lahenduste abil on protsess tehtud maksja jaoks võimalikult lihtsaks ja kiireks.

Autor: Rando Pärna

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755