Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus (HITSA) kuulutas välja hanke põhikooli I ja II kooliastmele (8-13aastastele õpilastele) informaatika digiõpikute loomiseks. Eesmärk on pakkuda senisesse informaatika ainekavasse täiendavad õppeteemad, mis aitaksid õpilastel paremini eluks vajalikke IT-oskusi omandada. Digiõpikud valmivad 2018. aasta kevadel.
- Loomisel on esimesed informaatika digiõpikud Foto: Pixabay
Ligikaudu 70% Eesti üldhariduskoolidest pakub põhikoolis ning gümnaasiumis valikainena informaatikat, kus 2011. aastal kinnitatud ainekava raames keskendutakse kahele teemale – II kooliastmes läbitakse “Arvuti töövahendina” ning III kooliastmes “Infoühiskonna tehnoloogiad”. Senini aga puudub informaatikas ühtne õppematerjal, samuti on käsitletavate teemade ring kitsas ega kata kõiki olulisi valdkondi.
„2016. aastal kaardistati digitaalse õppevara vajadus kõigis õppeainetes ja kooliastmetes ning selle tulemusena selgus, et olemasolev informaatika materjal on killustunud ja eripalgeline, eakohaseid tervikmaterjale leidub vähe ja valdavalt on need sobivad ühe kitsa ja konkreetse teema käsitlemiseks. Seetõttu on tekkinud vajadus informaatika õppematerjale täiendada ning ka uusi luua,“ selgitas ProgeTiigri programmijuht Mari-Liis Peets.
Kuigi paljud koolid juba õpetavad informaatikaga seotud teemasid laiemalt, kui kehtiv informaatika ainekava määratleb, selgub PRAXISe poolt 2017. aasta kevadel läbi viidud uuringust, et suur osa põhikooliõpilastest ei ole veel kordagi kokku puutunud tänapäevaste oluliste tehnoloogiahariduse elementidega nagu näiteks 3D-printimine, robootika, mängu või rakenduse loomine.
„IT-oskused aga ka mõistmine, kuidas tehnoloogia töötab ning kuidas seda luua ja täiustada, muutuvad tuleviku töökohtadel üha olulisemaks. Seega on vaja tuua koolide ainekavadesse sisse uuendusi, mis aitavad õpetada noortele selliseid oskusi ja teadmisi, mida neilt pärast kooli lõpetamist tööturul ja igapäevaelus eeldatakse,“ lisas Peets.
Uute digiõpikute loomisel lähtutakse informaatika õppekava töörühma poolt valminud kontseptsioonist „Uued õppeteemad põhikooli informaatika ainekavas nüüdisaegsete IT-oskuste omandamise toetamiseks“. 2016. aastal HITSA eestvedamisel kokku kutsutud informaatika õppekava töörühma on kaasatud nii ülikoolide esindajad, õpetajad, õppekavade loojad, ettevõtjate esindajad kui ka õpilaste esindajad. Töörühma ettepanekul tuleks IT baasteadmised (praegu II kooliastmes õpetatav „Arvuti töövahendina“) saavutada juba I kooliastmes ning täiendavalt saavad koolid oma õppekavasse lisada kolm uut valdkonda – digiohutus, programmeerimine ja robootika ning digimeedia ja animatsioon.
Põhikooli informaatika digiõpikud valmivad 2018. aasta kevadel ning neid saavad kasutada kõik Eesti üldhariduskoolid nii informaatika valikaines kui ka teistes ainetundides.
Hange on avatud e-riigihangete keskkonnas, viitenumbriga 188408 ja nimetusega "Digiõpik: Informaatika uued õppeteemad põhikooli I ja II kooliastmele" (otseviide:
https://riigihanked.riik.ee/register/hange/188408).
Seotud lood
Pärast pikaleveninud ja keerukat hankeprotsessi Eesti koolide digitaristu kaasajastamiseks allkirjastasid täna koostöömemorandumi Huawei, AS Datel ja HITSA.
Haridusasutuste veebilehtede ühtlustamiseks on Haridus- ja Teadusministeerium ning Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus (HITSA) arendamas ühtsel sisuhaldustarkvaral ja halduspõhimõtetel tuginevat veebiplatvormi ja majutusteenust. Uus veebiplatvorm valmib 2017. aasta lõpuks, õppeasutused saavad seda kasutama hakata 2018. aasta algusest.
Tänasest hakkas kehtima uus riigihangete seadus, mis muudab riigihangete korraldamise kiiremaks ja paindlikumaks. Väheneb ettevõtjate halduskoormus ja täienevad hankijate võimalused parima tulemuse saavutamiseks. Muudatusi toetavad ka riigihangete registri uuendused, mis automatiseerivad ja kiirendavad e-hangete menetlust.
Tehisintellekti rakendades toovad kõige kiiremini kulutused tagasi rahaliselt suure mõjuga lahendused, näiteks allahindluste ja lao optimeerimine, aga ka senise käsitsitöö automatiseerimine.
Hetkel kuum
Tagasi ITuudised esilehele