Autor: Sami Seppänen • 21. mai 2019

Sami Seppänen: võidavad äriidee lihtsustajad

Kuidas kindlustada tee Ajujahi finaali ehk mis x-faktoreid on vaja tiimil läbilöömiseks nii ärikonkursil kui päris elus, arutleb Ajujahi žüriiliige ja Elisa Eesti tegevjuht Sami Seppänen.
Ajujahi žüriiliige ja Elisa Eesti tegevjuht Sami Seppänen.
Foto: Raul Mee, fotograaf

Tänu Ajujahi konkursile saab Eesti igal aastal mitmete ägedate ettevõtmiste näol rikkamaks. Nagu öeldakse, loetakse tibusid kevadel. Igal aastal on žürii finaali välja valinud tasakaaluka ja heterogeense valiku tiime, mis teebki sellest "jahist" ühe meeletult põneva seikluse nii võistlejate kui ka žürii jaoks.

Ka sel aastal on konkursil tiime, kes on äris juba kättpidi sees ja võiks juba homne päev maailma vallutama minna, aga ka neid, kes alles mõtteid mõlgutavad, mis nende toode on. Mis määrab ikkagi selle, kas alustav toode/teenus "elab või sureb"?

Tugev tiim teeb hiti ka mittemidagiütlevast tootest

Üks alustalasid äriidee ellujäämisel on tugev tiim. Tuleviku perspektiiviga toode või teenus üksi on jõuetu. Vaja on inimesi, kes selle tööd teeksid ja seda edasi viiksid. Tugev tiim suudab ka mittemidagiütlevast tootest või teenusest hiti teha.

Selleks on finaali jõudmisel ülioluline komplekteerida meeskond, kes suudab leida ühise keele ning eesmärkide nimel pingutada. Vaja on tiimimängijaid, kes on paindlikud ja julgevad vastu võtta otsuseid, vajadusel ka teha kannapöördeid – ei tohi oma ideesse liialt ära armuda. Power-tiim suudab teha keskpärasest ideest hitt-toote, kuid keskpärane tiim heast tootest superstaari teha ei suuda.

Võime lihtsustada ehk mis on tegelikult oluline?

Äriidee ei ole vaid patakas pabereid või hulk Exceli tabeleid. Muidugi võib tunduda, et kõik on oluline, kuid sellest kuhjast on vaja välja tuua kõige olulisem. Peab tekkima arusaam, mis on tähtis. Seda esmalt nii enda jaoks kui ka teistele selgitamiseks.

Inimene suudab vastu võtta teatud hulga infot ja mingist hetkest tähelepanu lihtsalt hajub. Žürii ees seistes - või ükskõik kellele oma ideed tutvustades - on sul vaid lühike hetk nende tähelepanu köitmiseks. See, kuidas teha oma mõte n-ö puust ja punaseks, vajab harjutamist. Pean tõdema, et aasta-aastalt on tiimide pitchid aina läbimõeldumad, mida on rõõm näha.

Ämbritäis jäävett on parem kui kümme kiitvat suud

Toode või teenus võib teoorias olla ilus unelm, kuid praktikas on reaalsus karm. Selleks, et see edasi areneks, on vaja pidevat testimist ja parendamist. Toote arendamisel on vältimatu küsida tagasisidet ja osata teisi kuulata – ja ma ei pea silmas vaid žüriid. "Küsisin sõbralt" siin ei toimi.

Tagasisidet peaks korjama võimalikult erinevatelt osapooltel. Kümnelt lähedaselt arvamust küsides võid saada ülevoolavalt meeldiva tagasiside ja tunne on jube hea, aga võhivõõras võib tuua su kiirelt tagasi karmi mustvalgesse reaalsusesse, mis mõjub kui ämbritäis külma vett krae vahele.

Aga kriitika on see, mis viib edasi kiiremini ja kaugemale ning aitab ideed konkreetsemaks muuta. Seda suurem tõenäosus on tiimil nii Ajujahil kui ka väljaspool seda edukas olla.

Seega on oluline kasvatada endale paks nahk ning mitte kriitikasse kinni jääda, vaid pöörata see enda kasuks. Emotsionaalsusel ei ole siin kohta, vastasel juhul on kogu tagasiside küsimine olnud maha visatud aeg.

Kas vallutada kogu maailm ehk tea sihtrühma!

Ambitsioonikus on hea ja süües kasvab isu, aga üldjuhul pole mõtet alustada kohe terve maailma vallutusplaanidega, eriti juhul, kui oled oma toote eelkõige kindlale sihtrühmale loonud. Olgu selleks siis geograafiline, füüsiline või mõni muu kitsendus.

Nišitoote turule toomine võib olla väga suur tugevus ja eelis, kui osata seda ära kasutada. See näitab tiimi küpsust! Näiteks, kui su äriidee on pakkuda toodet või teenust vaegnägijatele või -kuuljatele, siis jää selle juurde ning tööta oma ideega neid kuulates.

Oluline tükk selles pusles on oskus teha koostööd ja võtta pakutavast 100%. Alustava ettevõttena võib turupotentsiaali hindamine ning idee testimine ja turundamine olla keeruline. Kindla asja üksi ajamine võib palju aega võtta ja väheste teadmiste juures keeruline olla. Tihti on tiimil olemas see "miski", kuid mingi oluline oskus jääb tervikust puudu. Ajujaht annabki meeletult hea võimaluse luua uusi koostöösidemeid ning saada tuge oma idee ellu viimiseks.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755