Autor: Annika Kald • 31. oktoober 2019

Gigant tuli telekomide TOPis kolmandaks

Äsja ka Eesti konkurentsivõimelisemaks side-, kommunikatsiooni ja IT-ettevõtteks pärjatud Telia Eesti AS saavutas Äripäeva tänavuses telekomifirmade edetabelis kolmanda koha.
Telia Eesti juhatuse esimees Robert Pajos ütles, et Telia siseneb aktiivselt erinevate lahendustega küberturbe turule.
Foto: EERO VABAMÄGI/EESTI MEEDIA/SCANPIX

Telia hoiab Eestis liidripositsiooni nii mobiilside-, fikseeritud kõneside, lairibaühenduste, IT teenuste kui digitaaltelevisiooni turul.

Küsimusele, kuidas olete suutnud nii pikka aega liider olla, vastas Telia Eesti juhatuse esimees Robert Pajos, et väga raske on välja tuua ühte või kahte põhjust, mis ühe ettevõtte edukaks teevad, kuna edu tagab tihtipeale erinevate tegevuste ja otsuste kombinatsioon.

“Sa pead tundma oma turgu ning olema valmis sellesse investeerima ja selle nimel innovatsiooni eest vedama. Samal ajal pead tundma ja kuulama oma kliente ning pakkuma neile just selliseid lahendusi ja tehnoloogiaid, mis aitavad muuta nende igapäevaelu mugavamaks. Sellele lisaks peavad sul olema kvalifitseeritud ja motiveeritud töötajad, kes seda kõike ellu aitavad viia. Soovin öelda suure aitäh kõigile meie klientidele ja töötajatele, kes on selle võimalikuks teinud,” kommenteeris Pajos. Telia Eestis töötab ligi 1800 inimest.

Fookus on ka edaspidi uuendustel

Telia fookusteenused on internet – mobiilne internet ja lairiba; TV, seda nii televiisoris kui ka nutiseadmetes; IT - serverite ja töökohtade haldus, riist- ja tarkvarateenused ning kõnesidelahendused - mobiilis, lauatelefonis ja arvutis.

“Tegevusvaldkondi on päris suur hulk, aga uute toodete, tehnoloogiate ja lahenduste arendamine ja testimine on osa meie igapäevatööst. Täna näeme selgelt, et näiteks 5G mobiilside tehnoloogia suudab pakkuda täiesti uusi teenuseid ja ärimudeleid, mis hakkavad otseselt meie igapäevaelu mõjutama. Seetõttu on ka meile oluline panustada selle tehnoloogia arendamisse ja juba jaanuaris tuleme välja päris oma telekanaliga, mis pakub uut ja põnevat sisu meie teleklientidele,” selgitas Pajos.

Teine hea näide on tema sõnul mobiilimaksed, mille puhul on oodata lähiaastatel märkimisväärset kasvu. “Juba täna kasutab Eestis mTasku mobiilse rahakoti lahendust enam kui 75 000 inimest ning see number kasvab iga päevaga,” lisas ta.

Lisaks on Telia aktiivselt sisenemas erinevate teenuste ja lahendustega küberturbe turule, kus samuti nähakse äriklientide kasvavat nõudlust. “Meie eesmärk on olla ka ise erinevate uuenduste elluviija,” kinnitas Pajos.

Investeeringuteks igal aastal 50 mln eurot

Teliale kuulub 50% SK ID Solutions ASist ja 100% Green IT OÜ-st. Neist esimene pälvis äsja EASi ja Eesti Tööandjate Keskliidu konkursil “Ettevõtluse auhind 2019” Aasta uuendaja tiitli.

Küsimusele, kas ka tänavu on plaanis uusi ettevõtteid luua või osta, vastas Pajos, et Telia Eesti jälgib alati hoolega turu- ja konkurentsisituatsiooni ning erinevaid trende ning langetab sellele vastavalt ka oma investeerimisotsuseid. “Kui asi sobib meie strateegiaga, oleme valmis ka kiirelt tegutsema,” lisas ta.

Pajos toonitas selle aasta peamiste märksõnade kohta küsides, et Telia Eesti fookusvaldkondade arendamine peab toimuma pidevalt, vastasel juhul pole võimalik olla turuliider.

“Telia investeerib igal aastal Eesti turule suurusjärgus 50 miljonit eurot, olles sellega kohaliku majanduse üks suuremaid investoreid. Näiteks viimased paar aastat oleme aktiivselt uuendanud ja laiendanud oma interneti püsivõrku. Telia Eesti on välja arendanud tervet Eestit katva asjade interneti (NB-IoT) võrgu, mis teenindab täna ca 300 000 seadet,” ütles ta.

Tänavu üheksa kuuga rekordgraafikus

Telia Eesti 2019. aasta üheksa kuu müügitulu ulatus ligi 230 miljoni euroni, kasvades aasta varasemaga võrreldes 4,8%.

IT-valdkonnas saavutas Telia Eesti 2019. aasta kolme kvartaliga suurema kasvu kui terve 2017. aasta peale kokku. “Kuigi aka 2018. aasta oli IT valdkonna arengult tugev, oleme tänavu tegemas rekordaastat, mil valdkonna kasv ületab mullust tulemust umbes paarikümne protsendiga,” sõnas Pajos.

Telia TV-teenust kasutas kolmanda kvartali lõpu seisuga 211 000 kodu. Mobiililiitumiste arv ulatus Telial septembri lõpuks 1,056 miljonini, mida on pea 80 000 liitumise võrra enam kui aasta varem.

Telia interneti püsiühendust kasutas septembri lõpu seisuga 242 000 majapidamist, kellest enam kui 100 000 kasutab ühendust optilisel kaablil, mis võimaldab tarbida koduinterneti kiirusi kuni 1 Gbit/s. Samas on Telial täna valmidus pakkuda vähemalt 100 Mbit/s kiirusega koduinterneti teenust ligemale 440 000 Eesti kodule.

Mobiilimaksete puhul on oodata lähiaastatel märkimisväärset kasvu. “Juba täna kasutab Eestis mTasku mobiilse rahakoti lahendust enam kui 75 000 inimest ning see number kasvab iga päevaga. Tänu mTaskule väheneb vajadus plastikkaartide ja paberarvete järele,” lisas ta.

Vaata ka teisi firmasid Äripäeva telekomide TOPis

Telia Eesti juht Robert Pajos on sündinud Rootsis ja elanud nii Venemaal, USAs, Brasiilias kui ka Colombias.

Ta esines tänavu ka Pärnu Juhtimiskonverentsil, kus tõi esile DESI indeksit: Euroopas mõõdab riikide digitaalset arengut indeks nimega DESI (digital economy and society index). Viimastel aastatel on Eesti olnud 8.-9. kohal, mis on tubli üle keskmise tulemus 28 Euroopa Liidu riigi seas – aga oluline on vaadata indeksi sisse: avaliku sektori poolest on Eesti digitaalne suutlikkus väga hea, oleme teisel kohal pärast Soomet. Samas Eesti nõrgim lüli on digitaliseerimine eraettevõtluses ja seal tehnoloogia rakendamine, siin hakkab riik teistest maha jääma. Aastal 2018 oli Eesti selles kategoorias alles 19. kohal 28 liikmeriigi seas.

Pajos soovitab luua iga firma juurde innovatsioonifond, kuhu võiks panna kas või sajandiku müügitulust ja seda teha stabiilselt.

Tule edukate auhinnagalale!

Kõiki Äripäeva TOPe koondav Eesti edukate ettevõtete TOP 100 ilmub 29. novembril 2019. Enne seda, 28. novembril toimub Lutheri Masinasaalis võitjate pidulik auhinnagala. Info ja registreerimine: pood.aripaev.ee/top100

* 4,8% kasvas tänavu Telia Eesti üheksa kuu müügitulu aasta varasemaga võrreldes, ulatudes ligi 230 miljoni euroni.

* 1,056 miljonit mobiililiitumist oli Telia Eestil tänavu septembri lõpu seisuga, mulluse sama ajaga võrreldes kasvas liitujate arv 80 000 võrra. Telia interneti püsiühendust kasutas septembri lõpu seisuga 242 000 majapidamist ja TV-teenust 211 000 kodu.

* 35 miljonit eurot ligikaudu kavatseb eelmisel aastal Eestis puhaskasumina 32 miljoni eurot teeninud telekomiettevõte Telia maksta dividendiks Rootsi emafirmale Telia Company AB, mille aktsiatega kaubeldakse Stockholmi börsil. Muu hulgas on Telia kontsernis 37protsendine osalus ka Rootsi riigil.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755