Autor: Aali Lilleorg • 9. jaanuar 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Facebook: kõik muutub ja me peame seda kogu aeg meeles pidama

Facebooki Poola ja Balti piirkonnajuht Jakub Turowski
Foto: Facebook
Oleme ajastus, mis on digitaalne ja kus kunagi varem ei ole olnud nii lihtne luua uusi lahendusi ja platvorme, ütles ITuudisetele antud intervjuus novembris Facebook Boost Your Business ürituse raames Eestit külastanud Facebooki Poola ja Balti piirkonnajuht Jakub Turowski.

Mis üritus on Facebook Boost Your Business?

Facebook Boost Your Business nimelisi üritusi korraldame me üle Euroopa ja need on mõeldud kohalikele VKE-dele (väike- ja keskmise suurusega ettevõtetele). Nende mõte on inspireerida kohalikke tegijaid ja aidata neil näha kuidas nad saavad kasutada Facebooki vahendeid oma äri edendamiseks ja saada uusi potentsiaalseid kliente. Nii, nagu ülejäänud Euroopas, on ka Eestis just VKE-d majanduses võtmetegijad - 99 % ettevõtetest ja 75% tööhõivelisest elanikkonnast. Me usume, et saame oma turunduse lahendustega aidata neil kasvada.

Kuidas saavad VKE-d kasvada Facebooki vahenditega?

VKE-de jaoks on meil vahendid, mis võimaldavad turunduse demokratiseerimist. Varasemalt on potentsiaalseid kliente püüdnud vahenditega, mis on võimalikud ainult suurematele tegijatele, nagu näiteks raadio või televisioon, nüüd on aga vaja ainult mobiiltelefoni ja väga väikest eelarvet, et kasutada Facebooki lahendusi klientide püüdmiseks. Näiteks kohalik väike restoran, kellel alles hiljuti ei olnud sobivaid vahendeid, et kommunikeerida. Tänasel päeval on õige sihtimine väga oluline (targeting is message).

Kui vaadata eksportimist ja ettevõtte soovi oma tooteid laiemalt turundada, siis meil on ka lahendusi eksporditurgudel tuntuse suurendamiseks sellisel viisil, mis mõned ajad tagasi ei olnud veel võimalik.

Kui vaadata mis toimub veebilehtedega, siis jääb silma, et need ei ole enam nii olulised või esmatähtsad kui Facebookis nähtav olemine. On see nii?

Jah tõesti. Kui väikeettevõtte juht peaks hakkama veebilehte looma, siis see on omamoodi keeruline ja mitte kõik ei tea kuidas seda luua. Facebookis on see nii lihtsaks tehtud, et selle saab üles juba mõne minutiga. Teine asi on see, et inimesed on Facebookis ja selles lehe olemasolu võimaldab palju lihtsamal viisil reklaami teha. See on tõesti nii, et veebilehed on muutunud vähem huvitavaks ja nad on keerulisemad VKE-de jaoks võrreldes Facebooki lehega. See on lihtsam ja võimaldab saavutada paremat tabavust.

Mis on turunduse demokratiseerimine?

Kui mõned ajad tagasi tahtsid luua turunduskampaaniat, siis pidi selleks olema suur eelarve, et luua sisu, näiteks video jaoks kallist kaamerat jms, siis pidi veel lisaks olema eelarve, et osta reklaamipinda. Täna on sisu loomine palju demokraatlikum, st on palju lihtsamini kättesaadav igaühe jaoks. See tähendab, et enam ei ole vaja professionaalset kaamerat, piisab ainult mobiiltelefonist ja samuti on demokraatlikum ka hinna poolest – ei pea ostma kallist reklaami TVs või raadios ning lisaks on reklaam paremini sihitud õigele sihtgrupile ja kliendile.

GDPR ehk uus andmekaitsemäärus on mõjutamas lähiajal ettevõtete tegevust üsna palju. Kuidas see teie äri mõjutab?

Meil on väga hea meel, et see regulatsioon lõpuks kehtima hakkab. Enne seda kehtis regulatsioon aastast 1995, kui internet oli veel vähe kasutuses. Tänaseks oleme üleeuroopalised ja on oluline märkida, et oleme Euroopa ettevõte, mis on registreeritud Dublinis ja seetõttu kehtivad kõik Euroopa reeglid ka meile. On näha, et ettevõtted võtavad GDPI’i kui suur väljakutset. Meie aga eelistame seda näha kui suurt võimalust ja meil on hea meel näha, et jõustub regulatsioon, mis on kooskõlas digiajastuga.

Millised on suurimad muutused sellega seoses?

Meil võimaldab see kliendi andmete privaatuse kaitset ja teisest küljest one stop shop lähenemist. See on euroopalikum lähenemine, mis lubab kõikidel ettevõtetel kasutada samu reegleid või väga sarnaseid reegleid üle Euroopa. Ja see ei ole oluline mitte ainult meile, vaid ka kohalikele väikeettevõtetele. Regulatsioon kehtib üle kogu Euroopa ja see on väikeettevõtete jaoks suur väärtus, sest siis ei pea olema 28 juristi, et müüa oma kaupu üle Euroopa. Nüüd on meil regulatsioon, mis on meie vaatest väga tähtis just kontekstis, kus meil on üks Euroopa turg ja digitaalne regulatsioon, mis võimaldab müüa üle euroopa.

Kui palju on kasvanud on aastaga sisu tootmine kasvanud ja millist mõju avaldab see kaasamisele (engagement)?

Sisu maht kasvab meeletus koguses. Ka mobiilsete seadmete olemasolu on muutnud palju, sest sisu saab luua ju igaüks. Võrdluseks saan siin tuua näite, et televisioonil läks 13 aastat, et jõuda 50 miljoni inimeseni, mobiiliga läks 7 aastat, et jõuda 1,4 miljardi inimeseni. See näitab mõõdet, kuidas igaüks saab luua aina enam ja enam, mis on vaimustav ja imetlusväärne. Samas loob see ka konkurentsi mobiilis inimeste tähelepanu saamiseks. Sisu tootmine kasvab väga palju.

Mida öelda neile, kes kuulutavad, et orgaaniline haaratavus (reach) on surnud?

Mina ütlen selle kohta kaks asja. Esiteks sisu maht aina kasvab ja see tähendab ka suuremat konkurentsi tähelepanu osas ning see tähendab, et mida rohkem sisu luuakse, seda suurem on sul konkurents selle osas, et mida näha saab.

Ja ilmselgelt on sisu, mille eest makstakse täpselt sihitud õige potentsiaalse kliendi jaoks.

Võtmekoht on see, et kõik oleneb sisu kvaliteedist ja tegevustest. Meil võib olla palju lahendusi, mis aitavad klienti tabada, aga sisu kvaliteet, mida väikeettevõtjad loovad on väga tähtis õige sihtgrupi tabamiseks.

Kliki ja konversiooni hind on selgelt tõusus - kas varsti on lagi käes ja firmad hakkavad uusi alternatiive otsima?

Klikkide arv ei ole ju eesmärk omaette. Ettevõte eesmärk on ikkagi oma tooteid müüa. Selle tõttu me usume aina enam, et edu ei saa mõõta klikkide ja jagamiste arvuga. See ei ole päris õige lähenemine ja meie loome aina mõjusamaid kampaaniate mõõtmise vahendeid ja võimalusi jälgida, kas eesmärk on saavutatud või mitte.

Klikkide või jagamiste vaatamine on palju keerulisem ja  meie arvame, et teised mõõtmisvahendid, mida me arendame vastavad paremini meie klientide vajadustele mõõta oma kulutuse tulemuslikkust.

Mida arvate sellest mõttest, et Facebook on kasvanud nii suureks ja võimsaks ning see ei ole enam normaalne, midagi peaks alternatiiviks ka olema?

Facebooki peakontoris on kõigil teadmine, et oleme ajastus, mis on digitaalne ja kus kunagi varem ei ole olnud nii lihtne luua uusi lahendusi ja platvorme. Näiteks 5-10 aastat tagasi ei olnud keegi kuulnud SnapChatist. Teisest küljest jälle Yahoo oli üks kunagi suuremaid ettevõtteid ja täna seda ei ole enam. Meil ettevõttes on kogu aeg meeles, et kõik muutub.

Peakontoris asume me hoones, kus kunagi asus Sun MicroSystems, mis oli kaheksakümnendate IT-ettevõte. Ja selle ettevõtte päike on Facebooki peakontori sissepääsu juures, et Facebooki inimestele meelde tuletada, et midagi ei ole igaveseks ja me peame seda kogu aeg teadma.

Milliseid tehnoloogilisi trende näete kujunemas?

Facebooki üks motosid on „1% teekonnast on läbitud“. Me usume alati, et innovatsiooni alal on palju veel ees. Facebook alustas kunagi tekstisõnumitega, siis tekkisid fotod, mis on ikka veel väga olulised. Praegusel ajal on aga video üks olulisemaid asju ja selle kohta me usume, et see on üks vajalikke asju nende jaoks, kes soovivad meie lehel reklaami teha. Video kasutamine on lähiaja suuremaid asju, mis me näeme. Pikaajalistest asjadest rääkides usun, et ma ei reeda saladust, et virtuaal- ja liitreaalsus võivad muuta inimeste suhtlemise viise. Täna vaadatakse jalgpalli sülearvutist või televiisorist, tulevikus võib-olla paned seadmed külge ja saad end tunda kui staadionil olles.

Mis arvate Eesti digitaliseerituse tasemest?

Eesti on mitte ainult Euroopa tasemel vaid ka maailma tasemel esirinnas oma digitaliseerituse tasemelt. Euroopas on igatahes suureks eeskujuks teistele riikidele. Eestis on digitaliseerimist ja digivahendeid hästi omaks võetud. Meie usume, et Eestil on jagada palju teadmini ja kogemusi digitaliseerimise ja digivahendite kohta.

Startup’idest. Kas Facebook on Eestist midagi lähiajal ostmas ka?

Mul ei ole selle kohta informatsiooni. Meil on olemas inimesed, kes pidevalt jälgivad uusi põnevaid ettevõtteid. Tahan rõhutada, et idufirmadest ja digitaalsetest liidritest rääkimine on oluline, kuid hoopis olulisem on traditsioonilistel kohalikel väikeettevõtetel aidata digitaliseerida. See ei ole mitte ainult idufirmad vaid ka näiteks hotell, kes peaks teadma kuidas kasutada Booking.com-i või kuidas kasutada Facebooki võimalusi. See on tõesti digitaliseerumine kõikides VKE-des ja mitte ainult startup’ides. Ma usun, et see on see koht, kus tuleb kasv ja see ei ole ainult startup’ide maailmas, mis on ka muidugi väga tähtis.

Digitaalse olemusega ettevõtted on lihtsamini Facebookis kui mitte-digi ettevõtted. Kui soovime makromajanduslikus vaates saavutada digitaliseerituse taseme tõusu, siis on väga tähtis mitte piirduda startup’idega, vaid see peab levima erinevatesse ettevõtetesse ja see puudutab ka tavapäraseid ettevõtteid.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755