Autor: Andres Kostiv • 3. märts 2021

Riigiteenus kliendisõbralikuks vaid nelja päevaga – maksuamet kasutas Google'i disainisprinti

Maksuamet tahtis oma teenust kasutajasõbralikumaks muuta ning tegi seda Google'i disainisprindi abil. Kuidas neil läks?

Maksuamet uuendas oma teenuse sisu ja disaini.

Eesti on IT-riik ning kõik teenused on tänaseks suuresti kättesaadavad internetis. See, maailmas suhteliselt ebaharilik nähtus, on muutnud aga eestlased nõudlikuks ning eeldatakse, et kõik teenused, mida veebis pakutakse, on kergesti ligipääsetavad, arusaadavad ning nendega tegelemiseks ei pea kulutama ülemäära palju aega.

Nii üritavad ametkonnad pidevalt tulla välja uute lahendustega, mis inimeste elu lihtsamaks muudavad. Heaks näiteks soovime tuua maksu- ja tolliameti (MTA), mis kasutas Google'i disainisprinti, muutmaks füüsilistele isikutele maksukohustuste täitmine meeldivamaks.

Jah, lugesite täitsa õigesti ja see on võimalik. Rääkisime MTA füüsilise isiku tulude ja maksustamise teenuste juhi Grete Urbeliga nende loo uuesti läbi.

MTA-l on käsil projekt, mille eesmärk on pakkuda paremat ülevaadet oma maksukohustustest juba enne tuludeklareerimise perioodi ning miks mitte seeläbi ka oma tuludeklaratsiooni ette täita. Urbeli sõnul praeguses lahenduses selliseid võimalusi ei ole, mistõttu nad hakkasidki otsima, kuidas need kõige kiiremini ja samas ka pikas perspektiivis toimivana ära teha.

Ootus on, et info ja andmed, mis muudele asutustele või ettevõtetele on teada, oleksid kasutaja eest juba ära täidetud ja nüüd jääks vaid üle need kinnitada.

Grete Urbeli sõnul on kiire reageerimise kõrval ääretult oluline teha ka korralik ettevalmistus: uurida, miks ja kellele midagi tehakse ning alles siis hakata arenduspartnerit valima. Targa tellijana uuris ta erinevate meetodite kohta ja Futuristi pakutav kõnetas teda kõige rohkem – neli tööpäeva testitava prototüübi saamiseks kõlas nagu hea investeering.

Google'i disainsprindi läbitegemine aitas neid mitu sammu probleemidele lahenduse leidmisele lähemale. Kogu teekond koosnes väikestest ja hoomatavatest ülesannetest, millest iga lõpus sai tiim natukene imestada, et "vau, töötabki, saimegi vastuse".

Grete Urbeli sõnul kiputakse enamasti kulutama aega ja raha arenduse analüüsile ja keskkonna arendamisele, mis lõppeb sellega, et eelarve on nullis ning kasutaja pöördub ikkagi rahulolematuna esindusse, sest ta tunneb, et teenus ei arvesta temaga.

Oleme näinud kõrvalt projekte, kus kasutajatestid tehakse kas vahetult enne live’i või kohe pärast seda ning saadud tagasiside peale jääb üle ainult õlgu kehitada, kuna järgmised tööd tulevad juba peale ja aega midagi muuta enam ei ole.

Google'i disainisprint on ka suurepärane vahend oma idee formuleerimiseks – mida lahendad ja kas üldse peaks seda lahti harutama. MTAs väljatöötamisel olev lahendus on tänu sellele jõudnud neljanda versioonini, millega ollakse juba väga rahul ning jääb üle lihvida viimaseid detaile.

Meeskond otsustas, et loorberitele puhkama ei jää ja peale sprinti lepiti kokku koostöö kolmapäevad. Kohtumistel arutati läbi kasutajate tagasiside peamised ettepanekud, disainiti uued lahendused ja läks jälle testimiseks.

Teistele riigiasutustele soovitab nii Grete Urbel kui ka me ise aktiivsemalt suhelda lõppkasutajatega, olla julgemad katsetama midagi uut ning muidugi töötama natukene teisiti.

Futuristil ei jää üle muud kui nõustuda, sest aastaid kogemusi ja Google'i disainisprinte on näidanud, et ei ole väga palju keerulisi olukordi ja väljakutseid, mis üks hästi juhitud sprint lahendada ei suudaks.

Maksu- ja tolliameti Google'i disainisprindi case study saate alla laadida SIIT.

Google'i disainisprindiga saab tutvuda Andres Kostivi koolitusel:

Jaga lugu
Ituudised.ee toetajad:
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Erkki VilippReklaamimüügi projektijuhtTel: 517 7736
Kertu KarnerIT konverentside projektijuhtTel: 553 7112