4. veebruar 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Toode koosneb asjast endast ja muinasjutust

Paljud mõjukad inimesed rõhutavad insenerihariduse tähtsust. Sellegipoolest näitab palgastatistika, et kõige paremini teenivad hoopis „kasutud vahendajad“ – pangandustöötajad, müügiesindajad ning juristid.  Miks see nii on, küsib majandusteadur Ott-Siim Toomet.

Ainuüksi asjaolu, et pankurid teenivad rohkem kui insenerid, ei tähenda, et pankureid oleks rohkem vaja. Võib-olla lähevad panka tööle just andekamad inimesed ning inseneritee valivad vähem võimekad? Vaevalt on siiski võimekuse vahed nii suured.  Miks siis ei insenerid, sellesama kiire arengu loojad, kõige nõutumad töötajad?

Edukas toode koosneb nii „kõvast asjast“ kui ka sinna juurde kuuluvast “muinasjutust”.  Mille poolest erineb kokakoola näiteks Kellukese limonaadist? Ja kõigist ülejäänud magusatest ja kihisevatest jookidest? Mul on raske näha mingit olulist koostise võimaitse erinevust. Brändi väärtuste vahe on aga astronoomiline. Teine analoogiline näide on moerõivad. Midagi selga saab üsna odavalt, aga soovija võib valida ka väga kalli garderoobi. Mõnel riidetootjal õnnestnub odavaga üsna sarnase särgi eest küsida kümme korda kõrgemat hinda.

Loomulikult on kõigi selliste toodete taga korralik inseneritöö. Viletsast kraamist on raske edulugu teha. Aga inseneritööst üksi on vähe, magusate jookide ning korralike riiete tootmisega saavad hakkama paljud. Ja küllastunud turul on vajalik, et keegi suudaks tarbijatega ühte keelt rääkida ning öelda, mida ja kuidas on võimalik maha müüa. Sarnane lugu on innovatsiooniga, millegi uue turuletoomisega. Uusi ja häid ideid on väga palju. Ideest eduka tooteni on aga pikk ja raske tee ja sellel teel on suureks abiks asjatundjad, kes ütlevad, mida on lootust maha müüa, ja kuidas ideest edukas ettevõte korraldada.

Ka nõukogude ajal oli Eestis täiesti korralik inseneriharidus ja nii on siin päris palju neid, kes oskavad midagi luua.  Turundamisega seevastu alustati alles 20 aastat tagasi nullist ning praegugi on suur puudus inimestest, kes tunnevad olulisemaid turgusid ning suudavad ettevõtjale öelda, mida ja kuidas on vaja teha. Edukas majanduses on aga vaja mõlemaid: nii toodete loojaid kui ka neid, kes teavad, mida ja kuidas tasub luua. 

Autor: Vilja Kiisler, Ott-Siim Toomet

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755