Autor: Mari Vavulski • 26. märts 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

5 põhjust, miks Eesti idud ei saavuta edu

Global Entrepreneurship Development Index’i (GEDI) järgi kogevad paljud Eesti ettevõtted kasvuraskusi, mistõttu ei saagi neist globaalseid edulugusid, kirjutab Startup Estonia juht Mari Vavulski.

 Põhjuseid, miks kasvu ei saavutata on erinevaid.

1. Tegutsemine lõpetatakse enne küpsesse faasi jõudmist

Varase faasi ettevõtlusaktiivsus on Eestis suhteliselt kõrge, kuid pahatihti jääb ettevõtlus lühiajaliseks. Üle kolme ja poole aasta tegutsenud ettevõtteid on Eestis vaid 5%. Seda on tunduvalt vähem kui me läbinaabritel või näiteks USAs. Globaalse Ettevõtlus Monitooringu (GEM) raporti järgi loetakse väljakujunenud ettevõtjaks neid, kes on tegutsenud üle 42 kuu, kuid paljud Eesti ettevõtted lõpetavad kahjuks tegevuse sellest verstapostist mööda jõudmata ning lühikese tegutsemisperioodi tõttu ei suudagi ettevõtted kasvada.

2. Ettevõtetel pole ambitsiooni suureneda

Paljud Eesti ettevõtted ei kasva suuremaks kui 10 töötajaga ettevõteteks. Kui 2005 oli vähem kui 10 töötajaga ettevõtteid 87,3%, siis 2010 aastaks oli neid juba 93,2%. Vähenemas on ka nende ettevõtete arv, kes usuvad, et suurendavad oma meeskonda lähiaastatel.

Seejuures tuleb ära märkida, et innovatsioon seostub uute ärivõimaluste otsingute kõrval ka nende loomisega, mis omakorda eeldab peale loovuse ka aega, inimvara ja raharessursse. Ent siin tuleb ka meeles pidada, et teatud juhtudel otsitaksegi selliseid skaleeritavaid äri-mudeleid, mille puhul ettevõtte kasv ei ole lineaarses seoses töötajate arvuga.

3. Oskamatus teenust müüa

Paljudel juhtudel puuduvad ettevõtte juhil lihtsalt kogemused ja oskused müügi suurendamiseks. Probleemid saavad alguse haridussüsteemi esimestest tasemetest: tänane haridussüsteem Eestis on väga formaalne, karistuspõhine ning õpetab tundma vaid fakte. Ettevõtlusega tegelemiseks on vajalikud aga loovus ning sotsiaalsed oskused: rahvusvahelise edu saavutamiseks on kriitilise tähtsuga oskus network’ida ning luua endale vajalikud tutvused ja võrgustik. Loovus ning sotsiaalsed oskused peaksid olema haridussüsteemi poolt inimestele kaasa antud.

4. Puudub oskus teha koostööd

GEDI järgi on Eesti ettevõtete üks probleeme ka oskamatus omavahel koostööd teha. Innovatsiooni üheks oluliseks alustalaks on suurkorporatsioonide ning iduettevõtete omavaheline koostöö. Täna aga tellivad paljud suurettevõtted oma arendusi tegutsevatelt info- ja kommunikatsioonitehnoloogia ettevõtetelt, kuigi palju kasulikum oleks teha koostööd iduettevõtetega, kellele on uuenduste väljatöötamine loomuomane tegevus. Taoline koostöö oleks mõlemale poolele, nii suurettevõttele kui iduettevõttele väga kasulik ning tulus.

5. Vähe tarku investoreid

Kuigi järgnevatel aastatel on läbi Euroopa Liidu vahendite riskikapitali turule lisandumas rohkem vahendeid, siis ettevõtte kasvuks on väga oluline finantseeringu kõrval ka investori kogemus ja vorgustik. Eestis on aga kahjuks tarku investoreid vähe. Ainult raha pakkumine ei võimalda ettevõttel kasvada piisavalt, et muutuda rahvusvaheliselt konkurentsivõimeliseks.

Teisalt toob uuring start-up’ide arengut takistava tegurina välja ka ettevõtete madala valmiduse investeeringute kaasamiseks. Siin on peamiseks väljakutseks taaskord meeskonna kvaliteet, mistõttu võib raha kaasamine osutuda aeganõudvaks protsessiks.

Arengufondi programmi Startup Estonia eesmärk on neile väljakutsetele lahendusi leida. Sel kevadel pöörame tähelepanu just nimelt müügi- ja turundusoskuste suurendamisele, ettevõtete ja start-up’ide vahelisele koostööle ning hariduse ettevõtlikumaks muutmisele.

Liitu ITuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Anne WellsReklaami projektijuhtTel: 5880 7755