Autor: Andres Kostiv • 2. detsember 2020

Loe, kuidas lahendada äriliselt olulised väljakutsed Google'i eeskujul vaid nelja päevaga

Miks lukustada end Google'i eeskujul koos tiimiga neljaks päevaks koosolekuruumi, et lahendada äriliselt olulisi väljakutseid, selgitab koolitaja Andres Kostiv.

Koolitaja Andres Kostiv.
Autor: IT Koolitus

Seoses Google'i loodud probleemilahenduse metoodikaga nimega disainisprint küsitakse minult sageli, mis ma ikkagi sellest neljapäevasest sprindist saan ja mis on selle käegakatsutav tulem. Selgitan kohe.

Google'i disainisprint on olemuselt probleemilahenduse tööriist. Minu jaoks on oluline nii tulem kui ka protsess ise. Disainisprindi idee seisneb selles, et tuuakse tiim neljaks päevaks kokku, et leida lahendus strateegilisele väljakutsele, mõelda välja uusi ideid ning neid ka koheselt testida. Kõik see elavdab tiimitunnet ning paneb paremini paika fookuse ja ühtse liikumise eesmärgi suunas.

Olen saanud oma läbiviidud sprintide osas tagasisidet, et see aitab tiimi ühtsust tugevdada, uute projektide või arenduste osas ühte sammu astuda ning vahel ka lihtsalt tiimi energiataset tõsta, et projektidega kiiremini edasi liikuda.

Hästi, aga peale toreda koosveedetud aja, mis on ikkagi see käegakatsutav tulem? Lisaks vastusele oma hetkel kõige põletavamale strateegilisele väljakutsele, toon sprindi väljundina välja järgmise.

Prototüüpi hakatakse kohe testima

Neljapäevase disainisprindi kolmandal päeval valmib prototüüp, mida neljandal päeval ka reaalsete kasutajate peal testima hakatakse. Olenevalt ärist, võib prototüübiks olla uue veebilehe, äpi või toote kontseptsioon, mis on tehtud kas Figmas, inVisionis, Axures, XDs või mõnes muus prototüüpimise tarkvaras.

Või kui toode pole digitaalne – näiteks uue toote väärtuspakkumine ja turundussõnum –, siis muul moel presentatsioon või tutvustus. Kõik oleneb sellest, mida täpsemalt soovite testida ja mis hüpoteese oma klientidega valideerida. Ühe minu viimase sprindi tulemusena valmis näiteks uus X-teega liitumise prototüüp. Või siis uue startupi veebiteenuse kontseptsioon.

Loe lisaks
5 nippi, kuidas Google´i disainisprint aitab meeskonnatööd parandada

Vahel kiputakse prototüüpi sassi ajama MVPga (minimaalne töötav toode). Ning kuigi prototüüp on hea start, pole selle eluiga tavaliselt väga pikk ning korralik MVP vajab siiski eelkõige programmeerimisega rohkem aega ja fookust kui neljapäevane sprint.

Samuti ei tasu sprindist oodata päris lõplikku prototüüpi, mis kohe arendusse läheb. Minu kogemus on näidanud, et peale sprinti töötame edasi saadud tagasisidega, vahel teeme lisaks väikeseid minisprinte ning uusi testimisi, enne kui lõplik prototüüp arendusse läheb.

Test annab palju infot ka klientide kohta

Disainisprindi neljandal päeval toimub testimine ning lisaks teadmisele, kas prototüüp sel kujul töötab või mitte, saate ka mahuka ülevaate, kuidas klient teie toodet kasutab, mida mõtleb ja kuidas käitub.

Testimise ajal tehtud kliendiintervjuud annavad samuti võimaluse oma klienti ning tema ootusi ja muresid paremini mõista. Testimise kokkuvõte on tavaliselt videoformaadis reaalne testimine ning lühikene kokkuvõte minu kui läbiviija poolt ka kirjalikult kujul osana sprindi kokkuvõtte dokumendist.

Sprindi nelja päeva jooksul on kasutusel väga palju post-it märkmepabereid, kuhu on kirja pandud kõik mõtted ja ideed. Ning selleks, et ükski hea idee kaotsi ei läheks, saate alati ka pildid kõigi sprindi harjutuste ja ajurünnakute tulemustega.

Vahel soovitakse ka konkreetsemat ülevaadet märkmetest ja mõtetest, mis ajurünnakutest läbi käisid. Tavaliselt lepin selle kliendiga eelnevalt kokku. Kui tiim jätkab projektiga edasi töötamist, siis nii ei lähe ükski hea mõte kaotsi ning samuti kui tiimiga liitub uusi inimesi, siis on neid nii kergem pardale saada.

Sprindi aruanne kui mõtete ja ideede varasalv

Lisaks ideede ja mõtete kokku-kogumisele valmib sprindist ka ülevaatlik aruanne, mis on hea jagamiseks ka neile, kes sprindil ise ei osalenud. Mis formaadis või kui palju infot see täpselt sisaldab, sõltub ettevõtte vajadustest.

Tihti soovitakse minult lühiülevaadet kõigist neljast päevast koos sellega, mis igal päeval tehti ja saavutati, lisaks prototüüp ja testimise tulemused ning samuti järgmised sammud, mis peale sprinti plaanis on.

See lihtsustab info jagamist ettevõtte sees, kas siis juhtide ja otsustajate või ka lihtsalt kolleegidega laiemalt, et hoida inimesi toimuvaga paremini kursis.

Sprint võtab osalejatelt aega ja energiat ning peale sprinti on samuti väga oluline, et osalejad tunnetavad, et sellel on ka käegakatsutav tulemus, ehk siis projektiga tegeletakse edasi ning nende antud panusest oli ka tegelikult kasu. Seepärast lepime alati kliendiga kokku ka järgmised sammud, kuidas edasi liigume.

Sest sprint on alles algus.

Kui soovite osata ise disainisprinti läbi viia, siis tulge praktilisele lühikoolitusele.

Google Disainisprindi koolituse kohta loe rohkem siit:

Jaga lugu
Ituudised.ee toetajad:
Indrek KaldITuudised.ee toimetajaTel: 511 1112
Erkki VilippReklaamimüügi projektijuhtTel: 517 7736
Kertu KarnerIT konverentside projektijuhtTel: 553 7112