Esimene Eesti Posti süsteemsem konkurent jaeturul, kes hakkas tegelema väikesaadetiste logistikaga, alustas alles 2009. aastal. Arengufond tegi tollal riskikapitali investeeringu Viljandi firmasse Smartpost, kes otsustas katsetama hakata oma pakiautomaatidega. Kummalisel kombel võtsid eestlased pakiautomaadid erakordse kiirusega avasüli vastu. Võrreldes paljude teiste riikidega, kus tavapärane postiteenus või kullerteenused on jätkuvalt tublisti tähtsamal kohal, armastame meie minna lähimas kaubanduskeskuses paiknevate metallustega kappide juurde, kust paari klikiga pakid teele panna või neid vastu võtta.
Itella, DPD ja Omniva on viimase viie aasta jooksul läbi viinud pakiautomaatide võrgustiku arendamisel niivõrd tugeva arengu, et tänaseks pole ühtegi kaubanduspinda kus vähemalt ühte neist poleks esindatud. Me oleme selle võrgustiku välja arendamisel esirinnas. Niisiis pole imestada, et eestlasi kutsutakse lähiriikide logistikaringkondades pakiautomaatide rahvaks. Paistab, et meie jaoks on automaatide juures tähtis elektroonika. Ei pea ühegi inimesega suhtlema – saab lihtsalt ja odavalt hakkama.
Iseenesest pole tegu Eesti leiutisega. Esimese tänapäevase välimusega pakiautomaadi äri pani püsti Austria firma KEBA. Ühistöös Saksa postifirma Deutsche Post DHL-ga lõi nad Packstation kontseptsiooni 2000. aastate alguses. Nende välja arendatud Packstation sai 2004. aastal maailma postiühenduse auhinna kui kõige innovaatilisem rahvusvahelist postiteenust ümber kujundav toode ning nende süsteemidel tugineb paljude postipakkide teenusepakkujate masinapark veel tänagi.
Täna mõeldakse nii mõneski pakiautomaadifirmas, et kuidas astuda veel sammuke klientidele lähemale ja hakata ümber mõtlema inimeste postkaste. Need kipuvad olema varsti juba sajand üsna ühesugused – mahutavad kirju, ajalehti ja rämpspostiks saadetavat reklaami. Samal ajal on kõigi kolme tähtsus meie elus järjest vähenemas. Füüsilise kirja saatmisele andis esimese löögi faks. Teise löögi e-post. Otsustava löögi nutitelefon koos sotsiaalmeediaga. Samamoodi on digitaliseerumine välja söömas muud makulatuuri - paberkandjatel ajalehti, ajakirju ja reklaambuklette.
Vaadates logistika valdkonna laiemaid trende, võib hinnata, et muudatusi on tulemas. Kui kirjade ja dokumentide saatmine on muutunud teisejärguliseks, siis pisikeste pakkide vedamist läheb seoses kaubavahetuse kiirenemise ja klientide nõudlikkuse kasvuga üha rohkem tarvis. Inimesed ootavad üha enam seda, et nad ei läheks mitte ise kuhugile kauba järele, vaid et see neile endile võimalikult lähedale toimetataks.
Niisiis tekibki õigustatud küsimus, et ehk tuleks ka eramajade juures asetsevad postkastiread asendada pakiautomaatide sarnaste elektrooniliste kappidega. Mina igal juhul panustaks küll sellele ärile, kes oleks valmis lähema paari aasta jooksul minu postkasti millegi nutikama vastu välja vahetama.
Samas on paki liikumine ühest postkastist teise oma põhimõttelt üsna samasugune nagu sajand tagasi. Meil on tarvis kedagi, kes omaenda kätega tõstaks pakid sõiduvahendisse, viiks sealt logistikakeskusesse sorteerimisse ning järgmine kuller koos oma sõidukiga selle paki sealt omakorda sihtpunkti postkasti.
Kõikide eelduste kohaselt on postiljonid ja kullerid jäämas unustuste hõlma. Neid hakkab esimesena asendama mingisugune pakirobot.